Ak by som sa mal stále sústrediť na situáciu na Slovensku, situácia je, jedným slovom, kríza.
Odvetvie železničnej dopravy zaznamenalo v roku 2022 niekoľko významných zmien, ktoré sa predtým sotva dali predvídať, uviedol výkonný riaditeľ Asociácie nákladných dopravcov AROS RAIL SK Patrik Benka. Tiež zmenila dopravnú mapu Európy aj Vojna na Ukrajine a železnica opäť ukázala, že je určite súčasťou kritickej infraštruktúry každého štátu a zohráva absolútne kľúčovú úlohu, doplnil. Dopravcovia sa v súčasnosti podieľajú na preprave obilia z Ukrajiny.
Niektorí dopravcovia začínajú obchádzať Slovensko. Zároveň je to problém, ktorý bude pre rok 2023 veľkou výzvou stabilizovať situáciu a vláda sa začne zaujímať o železničnú nákladnú dopravu rovnako ako v Českej republike. Zastropovanie cien na Slovensku je pre železničný sektor doslova smrteľné. Ceny sú zastropované pre malé podniky a výrobné spoločnosti. Nikto však nepočítal s veľkosťou objemu, ktorý majú Železnice Slovenskej republiky.
Objem, na ktorý má ŽSR nárok v rámci stropu, sa vyčerpá tak rýchlo, akoby strop nebol. Ako dodávateľ trakčnej elektrickej energie pre celé odvetvie nemajú žiadnu podporu. Samozrejme, prebiehajú ďalšie rokovania s Ministerstvom hospodárstva SR, ale ceny okolo 200 EUR za megawatthodinu stále patria medzi najvyššie v Európe. Okrem toho sa pripočítavajú distribučné poplatky.
Napríklad v Rakúsku je cena za megawatthodinu 180 EUR vrátane všetkých poplatkov. Dopravcovia, dokonca aj štátne podniky, ako napríklad ZSSK CARGO, musia jednoznačne reagovať na zvýšenie cien zvýšením ceny svojich vlastných služieb. Zákon ekonómie je jednoduchý. Pre mnohých zákazníkov sa stáva železnica ešte nekonkurencieschopnejšou voči cestnej doprave. Existuje reálne riziko, že všetok tovar, ktorý sme sa pokúsili presunúť z cesty na železnicu, skončí opäť v radoch na diaľniciach na nákladných vozidlách.
Bohužiaľ, toto je reálna situácia, keď Slovensko ide proti akýmkoľvek európskym cieľom, ako je Grean Deal. Vďaka oddeleniu Úseku údržby a opráv od prevádzky, ZSSK CARGO ešte viac zefektívni interné procesy a osobne v tom vidím veľký potenciál pre celý trh. Vďaka tomu bude ZSSK CARGO schopná ponúknuť opravy a údržbu rušňov a vozňov oveľa širšiemu spektru klientov. Táto reštrukturalizácia je veľkým krokom vpred podľa príkladu iných západných spoločností.
ZDROJ: TA3
ZDROJ FOTO: Facebook ZSSK CARGO