V roku 2035 by sa mali vyrábať automobily s nulovými emisiami. Ak sa to nepodarí, budú musieť platiť poplatky.„Európsky zákaz spaľovacích motorov“ od roku 2035. Je hlavná téme Richarda Sulíka a strany SaS. Strana voči nemu spustila petíciu, zvolala výbor Národnej rady.
Niekoľko mesiacov pred voľbami sa tak politici snažia vo voličoch vzbudiť dojem, že ak dáte hlas práve im, „zákaz“ zastavia. Realita je však celkom iná. V prvom rade nejde o zákaz. A v druhom, politici vyvolávajú očakávania, ktoré nemôžu splniť. Opatrenie, ktoré začne platiť o 12 rokov, totiž schválili definitívne všetky členské štáty – teda aj Slovensko – na konci marca tohto roka.
Rieši sa to dva roky
Opatrenie o „zákaze spaľovacích motorov“ nie je nová téma, rokovalo sa o ňom už od júla 2021. Proces schvaľovania prebiehal počas celého volebného obdobia. Podieľala sa na ňom ešte aj pôvodná koalícia OĽaNO, Sme rodina, SaS a Za ľudí. Najväčší kritik opatrenia Richard Sulík.
„Ten návrh neprišiel z ničoho nič a nie je to žiadne nariadenie bez diskusie s tými, ktorých sa to týka,“ uviedla hovorkyňa Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Ingrid Ludviková.
Sulík chce zakázať spaľovacie motory
Navyše, nejde ani o zákaz, tak ako to tvrdia slovenskí politici. Nariadenie v skutočnosti stanovuje, že nové autá by od roku 2035 nemali produkovať emisie. To neznamená, že sa nesmú vyrábať spaľovacie motory. Tie môžu existovať aj naďalej, no musia spaľovať také palivo, ktoré neprodukuje emisie. V prípade, že to tak nebude, automobilka musí zaplatiť poplatok. Aj po roku 2035 sa teda budú môcť vyrábať spaľovacie motory.
„Mohli sa rozhodnúť pre vodík. Mimochodom, na jeho produkciu potrebujete štyrikrát viac elektriny ako pri elektromobile,“ tvrdí europoslanec Martin Hojsík z Progresívneho Slovenska, ktoré krok EÚ podporuje. Pripomína, že svet má vážny problém so zmenou klímy, ktorú sprevádzajú obrovské suchá či záplavy. „Kto bude platiť vplyv klimatickej krízy? My potrebujeme dosiahnuť podľa vedcov klimatickú neutralitu,“ dodáva europoslanec.
To, čo prekáža slovenským politikom, neprekáža automobilkám. Rozhodli, že postupne prejdú na výrobu elektroautomobilov. A bude to skôr ako v roku 2035.
To, že s rozhodnutím, ktoré prijala EÚ, už Slovensko nemôže nič spraviť, si uvedomuje aj Richard Sulík. Pri jeho najbližšom prehodnotení však chce, aby sa schválila výnimka pre etanol a biopalivá ako možná súčasť spaľovacích motorov.
Témy sa chytil aj Boris Kollár. Ten si zavolal na koberček ministra životného prostredia, pretože sa domnieva, že jeho rezort nerešpektoval uznesenie výboru Národnej rady, ktoré ho vyzvalo, aby hlasoval proti nariadeniu.
„Vláda je podriadená parlamentu, vláda sa zodpovedá parlamentu a vláda musí plniť nariadenia parlamentu. To je absolútne porušenie všetkého, neviem, či to nie je aj trestný čin,“ povedal v relácii V politike na TA3 Kollár 23. apríla.
Budaj však v kritike vidí predvolebnú kampaň. „Je zarážajúce, že Boris Kollár, ktorého hnutie je ešte stále členom vládnej koalície, si skôr neoveril fakty,“ reagovalo jeho ministerstvo s tým, že nehlasovaním proti nariadeniu uznesenie výboru neporušili.
Jedná sa o aktuálnu predvolebnú tému. SaS spustila petíciu s názvom „Podrazili nás!“. V nej nehovoria o schválení výnimiek pre etanol a biopalivá, ale hovoria o ničivých následkoch na Slovenské hospodárstvo.
To však vyvracajú samotné automobilky. „Neočakávame, že zákaz predaja áut so spaľovacím motorom ohrozí zamestnanosť v slovenskom automobilovom priemysle. Investície na Slovensku ohlásili automobilky Volvo a Porsche, tisíce zamestnancov z automotive v nich nájdu uplatnenie. Výroba elektromobilov vytvorí nové pracovné miesta vo výrobe, ako aj v oblasti výskumu a vývoja,“ uviedol Marcel Valocka z Asociácie priemyselných zväzov a dopravy.
Automobilky budú pripravené vyrábať elektromobily od roku 2032
Súhlasí s ním aj generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky Viktor Marušák, samotný prechod na elektrickú mobilitu by nemal so sebou prinášať pokles zamestnanosti v automobilovom priemysle.
Zhodli sa na tom, že väčšina európskych automobiliek bude pripravená prejsť na elektromobilitu ešte pred rokom 2035. „Naše slovenské automobilky sú za dekarbonizáciu dopravy, všetky zdroje investujú do prechodu na plnú elektromobilitu. Automobilky budú pripravené vyrábať elektromobily od roku 2032,“ dodal Valocka. Cena sa zníži, zvýšenou výrobou týchto elektromobilov.