Jozef Chovanec Odborová asociácia výpravcov a dispečerov OAVD exkluzívne pre Vysokú hru vyjadrenie k ŽSR. Potrebujú predvídateľné financie, bez nich sa nevedia pohnúť, nevedia robiť projekty, objednávať tovar. Železnice dostali 470 miliónov eur na celý rok na zafinacovanie služieb. Ministerstvo ide robiť úpravu v zákone na dlhodobé financovanie železničného sektoru a dopravného systému.
Ako hodnotíte dnešné výstupy za guľatým stolom oproti minulému jednaniu, už ste načrtol, že to dnes bolo plodnejšie ako minulá debata?
Dnešnú debatu hodnotím vynikajúco, ale na prvej debate sa problémy nastolili, a odvtedy ubehlo dosť času, medzitým došli nejaké financie a je akčný plán a idú sa veci riešiť.
Jednalo sa o tom, že po minulej debate nebol zverejnený harmonogram, ktorý už zverejnený je, aké budú ďalšie kroky k tomu aby sa stav železničnej infraštruktúry zlepšil? Nejaké peniaze ste už dostali, už boli investované do systému.
Dnes to tu bolo povedané, železnice dostali 470 miliónov eur na zafinancovanie na služby na celý rok. Harmonogram to sú tie priority, ktoré z tých peňazí 130 miliónov eur, ktoré sú na údržbu, budú postupne odstraňované. Dnes nekúpite koľajnicu bežne, to sú veci, ktoré treba objednávať, výhybky na mieru a miesto. Železnice sú držané tým, že musia objednávať veci dopredu a to chvíľu trvá.
To nadväzuje nato, že by to mali byť tie predvídateľné výdavky, ale to znamená nevyrieši krátkodobo jeden štátny rozpočet, ale musí to byť pravidelná strategická dotácia?
Ministerstvo ide robiť úpravu zákona na dlhodobé financovanie železničného sektoru, dopravného systému, pretože to bude pre ministerstvo. Pre veškerý dopravný systém, letecký, cestný, dopravný, ktorý má nastarosti ministerstvo. To je to dobré, pretože keď budú vedieť koľko peňazí dostanú, budú vedieť robiť investície dopredu, čiže projekty viete naplánovať, viete objednať koľajnice dopredu, viete naplánovať investície, veškerú údržbu a dnes to zaznelo, boli časy keď sa upravovalo 200km trate a dnes je to 22km je to naviazané na financie a dnes v trhovom hospodárstve nerobia ani zlievarne koľajnice dopredu. A niektorý robia kontrakty dopredu. Niektoré veci sú zakontraované a netrvá výroba ani deň ani dva.
Aké najväčšie priority vidíte pre budúcu vládu, pretože voľby sú za dverami, čo by malo byť to kľúčové, aby sa ten stav postupne zlepšoval, sú to peniaze?
To je v prvom rade dlhodobé financovanie a v dostatočnej výške od toho sa všetko odvíja. Potrebujete mať 10-15 projektov a to stojí peniaze a to stojí nejaké peniaze a potom neviete dať do údržby. Ťažko sa robí bez peňazí, bez toho aby ste 1. januára vedela aký máte na daný rok rozpočet. od toho sa odvíja celá činnosť.